Reguły tworzenia strategii i analiza

Reguły tworzenia strategii:
1. Odejść od jednostronnego i krótkowzrocznego myślenia w kategoriach bilansu i zysku na rzecz myślenia cybernetycznego – w kategoriach powodzenia na rynku.
2. Nie lekceważyć żadnej, nawet chwilowej okazji do zdobycia przewagi.
3. Koncentrować się na mocnych stronach działania.
4. Rozwijać i pogłębiać dobrze znane zakresy działania, oferować nowości na pewnym rynku.
5. Dokonując dywersyfikacji produkcji wchodzić w dziedziny rozwijające się stopniowo.
6. Uznać, że najważniejszą zasadą strategiczną nie jest pokonywanie konkurentów, lecz dostarczenie klientowi coraz lepszych wyrobów na coraz korzystniejszych warunkach.
7. Uznać, że wysoka jakość stanowi główny atut we współczesnej konkurencji.
8. Systematycznie poszukiwać innowacji i stale odnawiać programy produkcji.
9. Wkładać dużo wysiłku w rozszerzanie zbytu i inwestowanie w rynek, dbałość o konsumenta jako filozofia firmy dążącej do zaspokojenia potrzeb i życzeń klientów.
10. Energicznie rozwijać kooperację z firmami zagranicznymi.
11. Zwrócić szczególną uwagę na sprawy pozyskiwania nowoczesnych technologii.
12. Obserwować bacznie środowisko, starać się wykorzystać zmiany do umocnienia swej pozycji.
Analiza strategiczna – definicja, elementy, zakres rzeczowy, etapy.
Analiza strategiczna to zbiór metod i działań diagnozujących otoczenie i przedsiębiorstwo w celu zbadania obecnych i przyszłych ich stanów i powiązań dla przygotowania podstaw formułowania strategii.
Podstawowe elementy analizy strategicznej:
• analiza otoczenia w skali makro i mikro
• analiza przedsiębiorstwa (zasobów i konkurencyjności firmy)
• określenie celu
• analiza działalności.
Zakres rzeczowy analizy strategicznej:
• identyfikacja i znaczenie różnych specjalizacji przedsiębiorstwa
• usytuowanie w stosunku do konkurencji, strategia konkurencyjna
• silne i słabe strony przedsiębiorstwa
• strategia technologiczna
• typy organizacji
• rodzaj ludzi do zatrudnienia, stosunek do pracowników, akcjonariuszy, klientów i dostawców.

Etapy analizy strategicznej:
1. Analiza otoczenia (szans i zagrożeń).
2. Określenie kierunków działalności, misji firmy.
3. Badanie potencjału przedsiębiorstwa.
4. Konfrontacja szans i zagrożeń, silnych i słabych stron – warianty strategii.
5. Wybór strategii.
6. Badanie zgodności między wybraną strategią a dostępnymi środkami.
7. Przekształcenie strategii w plany i programy działania.
8. Zastosowanie strategii i kontrola działań.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: