Przedsiębiorczość, Innowacyjność i Konkurencyjność

Przedsiębiorczość i przedsiębiorca – definicja i znaczenie.
Przedsiębiorczość to proces składający się z czterech etapów:
• identyfikacji pomysłu
• oceny pomysłu
• opracowania pomysłu
• wdrożenia pomysłu
Koncentruje się na szansach, a nie zagrożeniach, możliwościach zaspokojenia potrzeb konsumentów przez nowe wyroby i innowacje. Atrybuty przedsiębiorczości:
• chęci
• zdolności intelektualne
• zdolność porozumiewania się z ludźmi i przekonywania ich do swoich racji
• wiedza techniczna
• elastyczność, kreatywność, niezależność
• ciężka praca.
Ludzie zakładający własne firmy przyczyniają się do rozwoju gospodarki, dobrobytu i zwiększenia zatrudnienia, rozwijają również własne umiejętności.
Przedsiębiorca to człowiek wykorzystujący czynniki produkcji by dojść do wyznaczonego celu (zysku), podejmujący ryzyko, kreatywny, konsekwentny – umiejący zrealizować swe plany.
Innowacyjność – definicja, źródła i ocena ekonomiczna.
Innowacyjność to proces wprowadzania innowacji – zdolność wytwarzania nowych pomysłów lub/i łączenie istniejących elementów tak, by tworzyły nowe wartości.

Innowacja to kompleks zjawisk i procesów zastosowanych w nowych wzorcach i technologiach.

Źródła innowacji:
• nieoczekiwane – zdarzenie zewnętrzne
• niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej
• innowacje wynikające z potrzeb procesu technologicznego
• zmiany w strukturze przemysłu lub rynku
• demograficzne
• zmiany w nastrojach, wartościach ludzi
• nowa wiedza
Innowacje dotyczą najczęściej dziedzin przyszłościowych, do których dzisiaj zaliczamy: nowe surowce i materiały, nowe źródła energii, biotechnologię, inżynierię genetyczną, mikroelektronikę, fotonikę, mikrosystemy, informatykę. Nowe spojrzenie na innowacje i R&D wymaga ich opłacalności.
Konkurencyjność małych firm – nieznani liderzy.
Hidden champions – przedsiębiorstwa średnie lub małe mające często 80-90% udział w rynku światowym wybranej, niezauważonej przez innych niszy. Większość ich produktów to maszyny lub części produktów końcowych. Unikają kontaktów z mediami by jak najdłużej utrzymać pozycję lidera w swej niszy rynkowej (średnio 10 lat). Najważniejsze jest samodzielne zdefiniowanie rynku działania, znalezienie bardzo wąskich nisz. Rynkiem mogą być wybrane, duże przedsiębiorstwa zgłaszające duży popyt na niektóre produkty, można też utworzyć rynek zupełnie nowy (np. małe filtry wody pitnej). Z wąską specjalizacją wiąże się spore ryzyko ograniczane dużą rozpiętością geograficzną działalności. Podobieństwa w ramach tej samej branży na świecie są większe niż podobieństwa między branżami w jednym regionie. Podstawą długookresowych stosunków dostawców z odbiorcami stanowi tu ich wzajemna zależność. Filarem hidden champions są innowacje. Jakość produktu, jego unikatowość, bliskość do nabywcy i serwis to główne elementy przewagi konkurencyjnej. Nieznani liderzy rzadko tworzą kooperacje, wierzą we własne siły, zatrudniają selektywnie oddanych firmie pracowników, działają często na prowincji, zarządzanie jest autorytarne – nie korzystają z najnowszych technik zarządzania opierając się na doświadczeniu, zdrowym rozsądku i wyraźnym określeniu celu działania.
Finansowanie obce – kredyty


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: