Metody analizy strategicznej

SWOT (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) to metoda analizy atutów i słabości przedsiębiorstwa w warunkach okazji i zagrożeń stwarzanych przez otoczenie. Obejmuje ona:
1) Analizę zewnętrzną:
-makrootoczenia: ekonomicznego, technologicznego, demograficznego, naturalnego, polityczno-prawnego i społeczno-kulturowego
-mikrootoczenia: dostawców, konsumentów, konkurentów, dystrybutorów, zewnętrzny marketing usługowy
2) Analizę wewnętrzną:
-produkcji
-finansów
-personelu
-R&D
-marketingu
W wyniku analizy SWOT przedsiębiorstwo może być zakwalifikowane jako znajdujące się w jednej z czterech sytuacji:
1. Przewaga atutów i okazji – najlepsza sytuacja.
2. Przewaga atutów i zagrożeń – należy minimalizować zły wpływ otoczenia lub czekać.
3. Przewaga słabości i okazji – starać się przezwyciężyć słabości by dobrze wykorzystać sytuację.
4. Przewaga słabości i zagrożeń – praktycznie brak szans rozwojowych, zbyt słaby potencjał.

Metoda BCG (Boston Consulting Group) opiera się na dwóch czynnikach:
• tempie wzrostu danego rynku
• relatywnym udziale przedsiębiorstwa w rynku.

W macierzy występują cztery pozycje zajmowane przez strategiczne jednostki gospodarcze:
• gwiazdy – wysoki wzrost rynku, duży udział w rynku – wymaga dalszych inwestycji
• dojne krowy – niski wzrost, duży udział – inwestycje zastępcze by utrzymać pozycję
• znaki zapytania – wysoki wzrost, mały udział – wzrost inwestycji lub wycofanie się z rynku
• psy – niski wzrost, mały udział – wycofanie się z rynku.

Trudności w wykorzystaniu metody macierzy BCG stwarzają głównie trzy problemy:
• odpowiednie wyznaczenie segmentów strategicznych
• określenie pozycji strategicznej firmy w macierzy
• finansowanie poszczególnych segmentów strategicznych.

Macierz atrakcyjności branżowej McKinseya operuje skalą trójstopniową wyznaczającą macierz 9-polową. O pozycji w macierzy decydują:
• czynniki określające atrakcyjność branży przemysłowej (rozmiary przemysłu, dynamika wzrostu, rentowność, intensywność inwestowania, stabilizacja technologiczna, natężenie konkurencji)
• czynniki określające siłę rynkową (podział rynku, technologiczne know-how, jakość, serwis, ceny, koszty, produktywność).
Metoda ta opiera się na założeniu, że przemysły lub branże mają określony cykl życia składający się z pięciu faz: narodzin, wynurzenia się, rozwinięcia możliwości, dojrzałości i schyłku.

Atrakcyjność rynku: dobra Pozycja konkurencyjna:

średnia

słaba
wysoka wygrywający wygrywający przeciętny biznes
średnia wygrywający przeciętny biznes przegrywający
mała rentowny wytwórca przegrywający przegrywający

Jeśli firma znajduje się w pozycji „przeciętny biznes” powinna dokonać selekcji działalności i starać się zwiększyć swą konkurencyjność, firma „przegrywająca” powinna wycofać się z rynku.

Metoda ADL Arthura D. Little’a jest bardziej rozbudowana od poprzednich. Pozycję strategiczną w tej metodzie wyznaczają: pozycja konkurencyjna jednostek strategicznych i faza cyklu życia przemysłu. Ważne są czynniki handlowe, finansowe, produkcyjne i technologiczne. Dojrzałość technologiczną przemysłu przedstawia się w czterech fazach: narodziny, wzrost, dojrzałość i starość. Według metody ADL istnieje pięć pozycji konkurencyjnych firmy na rynku:
1. Dominująca – pozwala kontrolować konkurentów.
2. Silna – bez zagrożenia obecnej pozycji.
3. Korzystna – duże szanse realizacji strategii i utrzymania pozycji w długim okresie.
4. Do obrony – uzasadnia kontynuowanie działalności, średnie szanse na utrzymanie pozycji.
5. Marginalna – wymagana znaczna poprawa sytuacji by zaistniała szansa utrzymania się na rynku.
Małe i średnie firmy. Przedsiębiorczość i innowacyjność.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: