Mała własna firma

Definicja i cechy charakterystyczne małych firm.
Firma to zespół środków – rzeczy i praw majątkowych, zorganizowany w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Pojęcie „małej firmy” jest umowne i zależy od stopnia rozwoju gospodarczego państwa. Kryteriami wyróżniającymi małe firmy są:
• zatrudnienie – umownie do 50 osób, lecz przy dużych różnicach branżowych (2-200 osób)
• koncentracja geograficzna działalności
• brak dominującej pozycji na rynku
• duże zaangażowanie kapitału własnego, ograniczone zewnętrzne możliwości finansowania
• skoncentrowana władza, płaska struktura organizacji.
Tradycyjne sfery działania małych firm:
• usługi (gastronomiczne, hotelarskie, lekarskie, konsultingowe, bankowe)
• handel
• transport
• budownictwo
• akwizycja
• prostytucja
Znaczenie małych firm w gospodarce.
• wzmacniają konkurencję i system rynkowy gospodarki
• reagują najszybciej na drobne zmiany popytowe
• posiadają zdolność eliminowania luk podażowych
• są bardzo dużym i rozwijającym się rynkiem pracy
• odgrywają dużą rolę w rozwoju i wdrażaniu innowacji
• wzmacniają eksport
• jako pierwsze potrafią wyjść z kryzysu gospodarczego.
Zagrożenia rozwoju małych firm.
• trudny dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania (wysokie stopy procentowe, gwarancje)
• brak wyspecjalizowanych instytucji udzielających gwarancje kredytowe małym firmom
• brak kredytów długoterminowych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą
• brak pracowników bankowych potrafiących trafnie ocenić stopień ryzyka kredytobiorcy
• wysokie podatki i stawki ubezpieczeniowe
• zmiany prawne (np. wprowadzenie koncesji)
Sposoby pomocy małym firmom.
• udostępnienie małym firmom przed wejściem na rynek nieoprocentowanego venture capital
• wskazywanie metod i środków usprawniających zarządzanie (system monitoringu finansowego)
• pomoc w zakresie organizacji marketingu i sieci sprzedaży
• pomoc innowacyjna, dobór kadr, właściwe techniki wspomagania komputerowego
• programy finansowej pomocy rządowej (inkubatory przedsiębiorczości)
• pożyczki na rekonstrukcję małych firm
• preferencje kredytowe i w systemie podatkowym
• subwencje i ulgi inwestycyjne
• regionalne fundusze wspierania małego biznesu
• izby przemysłowo-handlowe, izby gospodarcze, agencje rozwoju regionalnego.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: