Strategia firmy

Strategia firmy – definicja, istota, podstawowe elementy.
Strategia to proces określania długofalowych celów i zamierzeń organizacji, przyjęcia kierunków działania i alokacji zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów.

Zasadniczą istotę strategii (przetrwanie firmy) określają odpowiedzi na 4 podstawowe pytania:
• jaka jest obecna pozycja przedsiębiorstwa?
• jaką pozycję firma chciałaby zająć w przyszłości?
• co utrudnia i co może utrudniać osiągnięcie zamierzonej pozycji?
• co trzeba uczynić, by dotrzeć z pozycji obecnej do pożądanej?

Elementy strategii firmy:
• domena działania – odpowiedź na pytanie „gdzie i komu sprzedawać”
• strategiczna przewaga konkurencyjna
• cele strategiczne
• funkcjonalne programy działania (ścieżki dojść do celu, plany taktyczne).
Zarządzanie strategiczne – definicja, etapy.
Zarządzanie strategiczne to proces polegający na badaniu i prognozowaniu przemian otoczenia, analizie sytuacji i możliwości przedsiębiorstwa, rozwijaniu jego potencjału oraz wyborze i realizacji kompleksowo opracowanej strategii.

Etapy zarządzania strategicznego:
• analiza strategiczna, ustalenie celów działania
• ustalenie wariantów działania
• wybór wariantu
• kształtowanie organizacji z uwzględnieniem korzystnych dla strategii struktur
• realizacja strategii przez motywację i skuteczny nadzór.
Rodzaje strategii działania przedsiębiorstw:
Strategia firmy określa jaki rodzaj działalności jest lub będzie rozwijany i w jaki sposób.
Strategia biznesu precyzuje przez jakie działania mają być osiągnięte cele firmy.
Strategie funkcjonalne dotyczą konkretnych działań zapewniających realizację strategii firmy i biznesu (marketing, finanse, produkcja, R&D, zatrudnienie itd.)

Integracja pionowa polega na rozszerzeniu dotychczasowej działalności w dwóch kierunkach:
• dystrybucji własnych produktów i usług
• zaopatrzenia w produkty i usługi niezbędne do produkcji.

Ekspansja globalna to zawieranie aliansów strategicznych i joint ventures by zwiększyć rynek i osiągnąć cele niedostępne dla pojedynczego przedsiębiorstwa.

Dywersyfikacja – umocnienie lub zmiana kierunku działalności firmy:
• wewnętrzna – różnicowanie działań przez kreowanie nowych produktów w oparciu o własne zasoby i umiejętności
• zewnętrzna – różnicowanie działalności przez wykup lub fuzję z innym przedsiębiorstwem.

Podstawowe rodzaje strategii:
1) Strategia defensywna – nastawiona na minimalizację niepowodzeń i zachowanie uprzednich zdobyczy, skupiona na działaniach rutynowych przy nadmiernym systemie kontroli – prowadzi do zastoju i marazmu próbując bezskutecznie zapobiegać entropii systemu zarządzania firmą:
- strategia izolacji – służy zmniejszeniu liczby kontaktów z otoczeniem (odbieranych jako zakłócenia) firmy dążącej do samowystarczalności ekonomicznej
- strategia hierarchizacji – poprzez wielopoziomową budowę organizacji dokonuje pewnej segmentacji otoczenia sprawiając, że zakłócenia stamtąd płynące są wchłaniane przez wyodrębnione jednostki i tylko niewielka ich część przenosi się na całą firmę
- strategia nadmiaru – akceptacja złożoności systemu i jego otoczenia przy braku właściwych informacji o zależnościach między nimi.
2) Strategia ofensywna – nastawiona na działania przedsiębiorcze, wymagające wyobraźni, pomysłowości, elastyczności i odwagi by podejmować ryzykowne decyzje w celu zwiększenia korzyści. Jej cechy to opanowanie i rozwijanie rynku, rozwój nowych wyrobów i dywersyfikacja:
- strategia pionierska – wyprzedzanie pozostałych w zastosowaniu oryginalnych innowacji, uzyskiwanie długofalowych korzyści dzięki wcześniejszemu wejściu na rynek, duże ryzyko związane z dużymi kosztami nowości i otwarcia rynku, ewentualną niekorzystną opinią w przypadku niedojrzałej innowacji
- strategia naśladowcza – związane często z dużym ryzykiem spowodowanym krótką fazą rynkową innowacji i preferowaniu wyrobów pioniera dążenie do utrzymywania się tuż za przedsiębiorstwami pionierskimi:
• przez jak najszybsze przejmowanie ich wzorów (strategia wyrównawcza) lub
• przez wprowadzanie już sprawdzonych rozwiązań (strategia recepcyjna)

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: